وفاداری نسخه ۳
همه مدیران از اهمیت حفظ و نگهداری مشتریان آگاهند. همانطورکه می دانیم حفظ و نگهداشتن مشتری قدیمی چهار تا شش برابر کم هزینه تر از ایجاد مشتری جدید است. مدیران بازاریابی علاقمند به استراتژی هایی هستند که سطح فروش و سهم بازارشان را افزایش دهد و مشتریان را وفادار سازد. وفاداری عبارت از یک تعهد عمیق و پیوسته به خرید مجدد محصول/ خدمت مطلوب در آینده است. که بدان وسیله به خرید تکراری مارک یکسان یا مجموعه ای از مارکهای یکسان، با توجه به عوامل موقعیتی و تلاشهای بازاریابی مؤثر بر تغییر رفتار، منجر می شود.
طبق مدل های قبلی وفاداری، مدیران باید رضایت کلی مشتریان را افزایش دهند زیرا آنچه که برای مشتریان مهم می باشد رضایتی است که در طول دوره ای خاص برای آنها بوجود می آید. در این حالت باید در پی افزایش رضایت مشتری در بلند مدت شاهد رابطه وفاداری بین عرضه کننده- مشتری هستیم. طبق مطالعات اولیه رضایت پیش زمینه ای از وفاداری است که بر سودآوری شرکت اثر می گذارد.
مدل کلی رابطه رضایت کلی، رضایت از معامله ویژه و وفاداری نگرشی
اما طبق مطالعات جدید گیمیفیکیشن می تواند تاثیر برنامه وفاداری مشتری را زیاد نماید. این تاثیر گذاری موجب تغییر مدل های سنتی ایجاد وفاداری در بازاریابی شده است. پاهاریا[1](2013) که به عنوان پدر گیمیفیکیشن شناخته می شود، در کتاب وفاداری نسخه 3 اذعان دارد که وفاداری در حال ورود به مرحله جدیدی است.بر اساس همین کتاب وفاداری دارای سه سطح است. سطح اول انگیزه هاست که علت اصلی رفتار خرید مشتری است. این موضوع باید در بازی پردازی مورد توجه ویژه قرار بگیرد و بدرستی طراحی گردد تا تمایل به بازی و مشارکت در مشتریان ایجاد شود. سطح دوم داده های بزرگ است که منابع داده و اطلاعات الکترونیک در اختیار ما قرار می دهد. داده های بزرگ بخودی خود قابلیت استفاده ندارند مگر با استفاده از داده کاوی هوشمند که روابط متغییر های بازاریابی در آنها آشکار شود و الگوهای رفتاری مشتریان در خرید ها نمایان شود. داده کاوی کمک می کند اطلاعات سودمند برای پیش بینی رفتار آینده مشتری در اختیار مدیران قرار بگیرد. مرحله آخر قبل از وفادار سازی بازی پردازی است که با استفاده از ساز و کار های بازی سعی می شود مشتری وارد مسیر دلخواه شرکت شود و تا مقصد نهایی اهداف هدایت شود.
دیدگاهتان را بنویسید