مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی دیجیتال
گیمیفیکیشن بازاریابی دیجیتال چیست؟
قبل از اینکه در مورد مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی دیجیتال بخوانید؛ تعریف کوتاهی از گیمیفیکیشن بازاریابی دیجیتال ارائه داده ایم. گیمیفیکیشن فرآیند گنجاندن یک بازی در استراتژی بازاریابی شما است. برای اینکه برند خود را گیمیفای کنید، بازی شما باید ویژگی هایی داشته باشد. از جمله: ویژگی های سرگرم کننده بودن، دارای اهداف روشن، یک رابط کاربری ساده که یادگیری و بازی با آن آسان باشد و پاداش های ملموس را داشته باشد.
توصیه می شود اگر زمان کافی دارید مطلب گیمیفیکیشن در محیط کار را نیز بخوانید.
8 مزیت استفاده از گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی دیجیتال
هر بازاریاب به دنبال راههای جدید و نوآورانه برای دستیابی به مخاطبان هدف خود است. اما با توجه به اینکه امروزه مصرفکنندگان، تبلیغات آنلاین سنتی را بیش از هر زمان دیگری از دسترس خودشان خارج می کنند. این امر به طور فزایندهای چالش برانگیز شده است. طبق گزارش وبسایت دیجیتال مارکتینگ کنفرانس در سال 2018 ، 58 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی آنها گفتند که تبلیغات آنلاین و بازاریابی تأثیرگذار، تاثیر کمی بر رفتار آنها دارد یا هیچ تأثیری ندارد.
با افزایش تعداد تاکتیکها، استراتژیها و کانالهای دیجیتال مارکتینگ، آگاهی عموم مردم نیز افزایش یافته است. مردم می دانند که چه زمانی چیزی به آنها فروخته می شود. ممکن است در نهایت نسبت به هر شکلی از ارتباطات فروش دچار دوگانگی شوند. برای بازاریابانی که به دنبال راه های جدیدی برای دستیابی به مخاطبان هدف خود هستند، این وضعیت نگران کننده ای نیست.
وارد گیمیفیکیشن شوید.
وارد گیمیفیکیشن شوید. گیمیفیکیشن از غریزه اصلی انسان برای «بازی» بهره می برد. آن ثابت کرده است که راهی برای بازاریابان برای ارائه ارزش واقعی به مصرف کنندگان و تجربه دیجیتالی مثبت است. همچنین بهره مندی از مزیت ایجاد آگاهی از برند، وفاداری مشتری و سودآوری است.
در اینجا 8 مزیت استفاده از گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما آورده شده است:
1- تعامل با مصرف کننده را بهبود می بخشد
ارتباط موثر، کلید موفقیت یک تجارت است. گیمیفیکیشن بینشهای رفتاری، تکنیکهای انگیزشی و بازی را برای دستیابی به اهداف ارتباطی مشترک ترکیب میکند. امروزه روابط مردم با اشکال سنتی تبلیغات آنلاین در حال تغییر است. علیرغم اینکه هنوز در برخی محتواها مانند ایجاد آگاهی از برند و داشتن یک «اثر هاله» بسیار مؤثر است، بازاریابان همیشه به دنبال راههای مؤثرتری برای جذب مخاطبان خود هستند.
تعداد زیادی از مردم، به ویژه جوانان به طور فعال تبلیغات سنتی را از طریق استفاده از مسدودکننده های تبلیغات پنهان می کنند. همانطور که مردم در حال دور شدن از تبلیغات سنتی هستند و به طور فزاینده ای نسبت به تبلیغات سنتی بی تفاوت می شوند. برندها نیاز به ارائه ارزش و ایجاد روابط با مشتریان خود را می بینند.
برندها باید ارزش چندین نقطه تماس را در سفر تصمیم گیری بدانند. گیمیفیکیشن راهی را برای برندها فراهم می کند تا با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند و بر روند تصمیم گیری آنها تأثیر بگذارند. در تحقیقی گزارش شد، 60 درصد از مصرفکنندگان گفتند که اگر از یک بازی با آن برند لذت ببرند، احتمالاً از آن خرید میکنند.
گیمیفیکیشن در توانایی خود در جذب مغز و جلب علاقه مردم به پاداش، ارتقاء سطح و رقابت منحصر به فرد است.
2- نسل هدف Z
اعضای نسل Z از سال 2020 به بزرگترین گروه مصرف کنندگان تبدیل شده اند. اولین نسلی هستند که با چنین فناوری سریعی بزرگ شده اند. گوشیهای هوشمند، تبلتها و هوش مصنوعی، در حالی که به طور همزمان دارای بازههای توجه بسیار کوتاهی هستند. بازاریابان مجبورند برای جذب و درگیر کردن این نسل، دستورات تازه ای خلق کنند.
بازی تقریباً مترادف با این نسل است. محتوای گیمیفای شده دقیقاً نوع محتوایی را ارائه میکند که این نسل برای آن استفاده میشود – متناسب، بصری و بسیار اعتیادآور. تکنیکهای گیمیفیکیشن در حال حاضر توسط این نسل در آموزش با برنامههایی مانند Duolingo استفاده میشود. در آینده، مطمئناً این روند باید در طول زمان افزایش یابد.
3- انگیزه را افزایش می دهد
گیمیفیکیشن انگیزه های درونی و بیرونی را تشویق می کند. استفاده از اهداف، دستاوردها و سیستمهای پاداش برای تشویق انگیزههای بیرونی و سوق دادن کاربران به تبدیل شدن به نسخه بهتری از خود با استفاده از ابزارهایی مانند: انجام وظیفه، خودشکوفایی، لذت و حس پیشرفت. به عنوان مثال، Fitocracy یک برنامه تناسب اندام است که از گیمیفیکیشن برای ایجاد انگیزه در کاربران برای رسیدن به اهداف تناسب اندام استفاده می کند. برای ایجاد برنامههای تمرینی و تغذیهای سفارشیشده، به دادههای سلامت کاربر دسترسی پیدا میکند، سپس به کاربران امتیاز و نشانهایی را برای دستاوردهای ملاقات پاداش میدهد. همچنین کاربران را در مقابل دیگر علاقه مندان به تناسب اندام قرار می دهد تا انگیزه آنها را حفظ کند. تلاشها و رقابتهای درونبرنامهای با دوستان راهی عالی برای به دست آوردن کاربران جدید و درگیر نگه داشتن آنها است.
4- روابط با مصرف کننده را حفظ می کند
چیزی که اغلب در بین بازاریابان فراموش می شود این است که روابط باید بین برند و مشتریان آنها سودمند باشد. یک فرصت واقعاً هیجانانگیز که توسط گیمیفیکیشن فراهم میشود، توانایی پاداش دادن به مشتریان برای وفاداری، تعامل و اشتراکگذاری پیام برند به شیوهای سرگرمکننده و جذاب است.
ایجاد روابط با مخاطب هدف را می توان با استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن به طرق مختلفی بهبود داد. از جمله:
- برنامه های وفاداری به عنوان مثال. جوایز، نشان ها و امتیازات
- مسابقات دوستانه به عنوان مثال. بازی انحصاری مک دونالد
- محتوای شخصی شده به عنوان مثال بازی های شخصی سازی شده بر اساس داده های مشتری
- بازیهای داخلی سرگرمکننده بهعنوان مثال استخدام ارتش آمریکا
- تابلوهای امتیازات به عنوان مثال اپلیکیشن نایک پلاس
5- وفاداری مشتری
نسکافه اخیراً جایزه باشگاه اعضا، برنامه جدید وفاداری خود را راه اندازی کرده است. کاربران با وارد کردن کدهای جعبه های قهوه امتیازی را که جمع می کنند دریافت می کنند و منجر به هدیه گرفتن می شود. یکی از دلایلی که گیمیفیکیشن می تواند برای یک کسب و کار مفید باشد این است که به هدف وفاداری مشتری و همچنین جذب کاربران جدید کمک می کند.
استارباکس از نظر برنامههای وفاداری به یک رهبر واقعی تبدیل شده است و ویژگیهای تعاملی و پاداشهایی را ارائه میکند که به راحتی قابل بازخرید است. کلید موفقیت در این واقعیت نهفته است که این برنامه یک تجربه منحصر به فرد و سودمند را برای مشتریان فراهم می کند. در آن مشتریان ستاره ها را به دست می آورند، با ستاره های بیشتری که کسب می کنند، جوایز بیشتری دریافت می کنند.
6- بهره وری را افزایش می دهد
بین انگیزه و بهره وری رابطه مستقیم وجود دارد. با گیمیفیکیشن، ایده این است که به کاربران انگیزه داده شود تا رفتارهایی را نشان دهند که میخواهید بیشتر آنها را ببینید. گیمیفیکیشن با رفتارهای رانندگی، بررسی اهداف و اندازهگیری عملکرد، بهرهوری را به روشهای ظریفی بهبود میبخشد، به طوری که ۷۲ درصد از کارمندان ادعا میکنند که گیمیفیکیشن به آنها انگیزه میدهد تا سختتر کار کنند. به عنوان مثال، اپلیکیشن Forest، کاربران را تشویق میکند که حواسشان را با تلفن همراهشان پرت نکنند. هر چه بیشتر حواستان را پرت نکنید، درختان بیشتری رشد میکنند.
7- آگاهی از برند را افزایش می دهد
برندها همیشه به دنبال راه هایی برای دستیابی به مخاطبان فعلی، مخاطبان جدید یا ارتباط مجدد با مخاطبان قدیمی هستند. تجربیات گیمیفای شده این فرصت را برای مصرف کنندگان فراهم می کند تا در یک محیط سرگرم کننده با یک نام تجاری درگیر شوند. بدون اینکه احساس کنند برند صدا می زند “من را انتخاب کن، من را انتخاب کن”. این تعاملات در نظر گرفته شده است تا ارتباطات و روابط مثبتی را برای کاربر فراهم کند که امیدواریم در دراز مدت سودمند باشد.
از آنجایی که قرار نیست بازی ها مستقیماً منجر به فروش بیشتر شوند، این فرصت را برای برندها فراهم می کنند تا شخصیت بازیگوش تری داشته باشند. Reflect Digital اخیراً با Betfair برای ایجاد تعدادی بازی Find50 کار کرده است که بسیار محبوب بوده و به رسانه های بزرگی مانند Planet Football رسیده است. هدف Betfair صرفاً در مورد آگاهی از نام تجاری است و گیمیفیکیشن شرایط عالی را برای تعامل با برندها به روشی غیر متعهد و سرگرم کننده فراهم می کند.
آژانس دیجیتال مارکتنگ Reflect Digital
یکی از آژانس های دیجیتال مارکتنگ به نام Reflect Digital از گیمیفیکیشن استفاده کرده است. این آژانس دیجیتال برنده جوایز است که بر ارائه تأثیر ملموس تمرکز دارد. رشد مشتری از طریق روش Sweet Spot (تحلیل Sweet Spot یا نقطه شیرین یک محاسبه دقیق نیست. این روش هنر و علم را با هم ترکیب میکند تا موقعیتهای ایدهآلی را که برای هر کسبوکار منحصربهفردی مهم است، آشکار کند. این یک نقطه نیست، بلکه یک محدوده است، بسیار شبیه برنامه Goldilocks ناسا، که در آن چندین نقطه داده تعادل مناسبی از کارایی و کیفیت را ایجاد می کند.) حاصل می شود. اینجاست که نام تجاری، فناوری و بازاریابی برای رسیدن به نقطه بهینه، جایی که این عناصر در هماهنگی کار میکنند، ترکیب میشوند تا بازده سرمایهگذاری موفقی را به ارمغان آورند.
افراد در این آژانس به طور مداوم در تلاش هستند تا هنجارها را به چالش بکشند. این شعار در کمپین های SEO که ارائه می دهند، راه حل های دیجیتالی که توسعه می دهند و استراتژی های بازاریابی گیمیفیکیشن که اجرا می کنند و همچنین نحوه عملکرد روزانه آژانس اجرا می شود. Reflect Digital یکی از اولین مشاغل در بریتانیا است که یک هفته کاری 4 روزه را به همه کارکنان ارائه می دهد و این بخشی از تعهد آنها برای به چالش کشیدن هنجار است.
8- خلاقیت را تشویق می کند
بازی کردن، تفکر خلاق را تقویت میکند. زیرا میتواند با ارائه قوانین جدید و گاهی اوقات واقعیتهای جدید، موانع هنجارها و روالهای رفتاری را کاهش دهد. یک مطالعه تجربی انجام شد که در آن محققان اثرات بازی را مقایسه کردند، Minecraft – یک بازی که به بازیکنان امکان می دهد جهان های منحصر به فرد را کشف کنند و هر چیزی را که می توانند تصور کنند ایجاد کنند – با یا بدون آموزش، با تماشای یک برنامه تلویزیونی یا انجام یک بازی ویدیویی با ماشین مسابقه.
پس از 40 دقیقه بازی یا تماشای تلویزیون، شرکت کنندگان چندین کار خلاق را انجام دادند. برای اندازه گیری تولید خلاق، از آنها خواسته شد تا موجودی را از دنیایی بسیار متفاوت با زمین ترسیم کنند. موجودات بیشتر شبیه انسان امتیاز پایینی برای خلاقیت و آنهایی که کمتر شبیه انسان بودند امتیاز بالایی کسب کردند. نتایج این بود که آنهایی که آزادی بازی Minecraft را بدون دستورالعمل داده بودند، خلاق ترین بودند. در حالی که به آنهایی که آموزش داده شد در حین بازی Minecraft خلاق باشند، کمترین خلاقیت را داشتند.
نویسنده: آذین یزدی
دیدگاهتان را بنویسید