گيميفيكيشن در محيط كار
گيميفيكيشن و محيط كار
گیمیفیکیشن یک مفهوم جدید است که رایجترین هدف نهایی آن اثرگذاری بر رفتار افراد و راه حلی برای درگیر شدن افراد در رفتارهای فردی و اجتماعی پایدار است. بازی سازی یا گیمیفیکیشن، با استفاده از بازخوردهای مثبت، انگیزه را شکل می دهد و توانایی افراد را از طریق آسان و سهل کردن کارها بالا می برد.
اگر در مورد مفهوم گیمیفیکیشن ابهامی در ذهن دارید؛ توصیه می شود مقاله گیمیفیکیشن چیست را مطالعه بفرمایید.
با توجه به شیوع گسترده کرونا در جهان و هراس از تجمع، مخصوصا در ادارات و در بین کارمندان. همچنان طولانی شدن این اپیدمی و تغییر شکل های مکرّر این ویروس و شمار زیاد تلفاتی که در اثر ابتلا به این ویروس در جهان اعلام می شود. نوعی هراس و اضطراب در جوامع شکل گرفته است. به همین دلیل گيميفيكيشن در محيط كار اهمیت پیدا کرده است.
گیمیفیکیشن، رویکردی نوین است که شرایط را آرام تر و فضای کاری را آسان تر و بانشاط تر خواهد کرد. در واقع می توان گفت یکی از رویکردهایی که از چشم جامعه شناسان و اندیشمندان مغفول مانده و شاید بتوان گفت کمتر بدان پرداخته شده، استفاده از گیمیفیکیشن در تسهیل امور است.
با در نظر گرفتن شرایط اضطراری جامعه که در تب و تاب شیوع کرونا به سر می برد، باید به سمت راهکارهایی قدم برداشت که تنش و بحران را به حد زیادی در فاصله زمانی کوتاهی کاهش دهد.
بهترین تعریفی که برای گیمیفیکیشن در محیط کسب و کار می توان نوشت:
«استفاده از ابزارها و مکانیزمهای بازی برای درگیر کردن افراد در شرایط مختلف در کسب و کارها در خارج از فضای بازی است.»
بازی ها مدت زیادی است تنها به عنوان سرگرمی ای برای کودکان یا تنبل ها شناخته می شوند. در حالی که ۵.۲ میلیارد گیمر در جهان در حال توسعه ی مهارت های متنوعی در خود هستند. دقیقا همان مهارت هایی ( مهارت های سخت و فنی و مهارت های نرم ) که کارفرمایان برای ایجاد مزیت رقابتی به آن ها نیازمند هستند.
در حال حاضر در جذب نیرو های با استعداد بین سازمان ها رقابت بسیار شدیدی در جریان است. سازمان ها باید روش های خلاقانه ای را استفاده کنند که نیرو های با استعداد هــای مــورد نیاز سازمان خود را تامین کنند.
درک این موضوع دشوار نیست که چرا کارفرمایان بهدنبال اشخاص دارای مهارت های نرم میگردند. معمولا کارفرمایان بهطور مستقیم درباره مهارت های نرم سؤال نمیکنند؛ بلکه برای ارزیابی مهارت های نرم در وجود شما موقعیتی را تشریح میکنند. از شما میپرسند که در چنین موقعیتی چه کاری انجام خواهید داد. برخلاف مهارتهای سخت که آموختنی هستند، مهارت های نرم بیشتر درونیاند و یادگیری آنها بسیار دشوار است. علاوه بر آن، ارزیابی و اندازهگیری آنها نیز دشوارتر است. یک راهکار مطمئن برای تقویت مهارت های نرم بازی است:
بازی نه تنها مهارت های فنی، بلکه مهارت های نرمی را در گیمر ها پرورش می دهد که بسیار ارزشمند هستند. مهارت هایی مثل تفکر انتقادی، خلاقیت، هوش ادراکی بهتر و حل مسائل پیچیده و در نهایت روحیه کار گروهی و مهارتهای برقراری ارتباط موثر.
در مورد شرکت ManpowerGroup
شرکت ManpowerGroup بک شرکت جهانی پیشتاز در زمینه نیروی انسانی است که با 400.000 کارمند کار می کند و روزانه 600.000 نفر شغل جدبد ایجاد می کند. این شرکت تولتست بیش از ۱۱ هزار بازی در ۱۳ ژانر مختلف را به طور کامل برسی کند. بازی هایی در سبک های اکشن، ماجراجویی ، نقش آفرینی ، موسیقی و حتی بازی های کوچک فردی.
از اهداف اصلی شرکت ManpowerGroup می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
یکپارچه سازی تجارت
افزایش بهره وری کارمندان
مستندسازی فرآیندهای کسب و کار
گرفتن تصمیمات تجاری در زمان درست
کاهش زمان برای تکمیل توافقنامه سطح خدمات
یکی از ابزارهای اختصاصی شرکت ManpowerGroup ترجمه مهارت های شغلی فرد می باشد. این شرکت اجازه میدهد کاندیدهای شغلی، مقدار زمان بازی شده از یک بازی مشخص، مقدار تجربه و مهارت خود را وارد کنند. این ابزار سپس با تجزیه و تحلیل این اطلاعات، این مهارت ها را به مهارت های شغلی ترجمه می کند که می توان آن ها را به رزومه خود اضافه کرد. در جلسه مصاحبه در مورد آن ها صحبت نمود. به طور موثر کمک می کند که متقاضیان به سمت کار درست تری هدایت شوند. همچنین بهتر نشان دهند که گیمرها می توانند چه چیزی را به یک سازمان ارائه دهند.
گیمیفیکیشن و رزومه کاری
این روزها استفاده از گیمیفیکیشن (Gamification) در استخدام بین متخصصان منابع انسانی جنجال فراوانی به راه انداخته است اما این پدیده چیز جدیدی نیست. امروزه فقط به دلیل اینکه فناوری، صنعت منابع انسانی را مختل میکند؛ گیمیفیکیشن در جهان به محبوبیت زیادی دست یافته است. با اضافه کردن مهارت های بازی به رزومه کاری، خود را از دیگر کاندیدهای شغلی متمایز کنید.
به عنوان مثال:
شرکت Komplett که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کند نتیجه بازی ها را در کار خود به طور مستقیم دیده است. کارمندانی که قادر هستند چند کار مختلف را در یک زمان انجام دهند. مانند مهارت های فناوری اطلاعات و مهارت های شناختی مثل تمرکز، مولتی تسکینگ و همکاری با هم تیمی ها در یک تیم
طراح بازی، جی مک گونیگال معتقد است که میانگین هزارههای غربی تا ۲۱ سالگی، ۱۰ هزار ساعت صرف بازیهای رایانهای خواهند کرد. با توجه به این واقعیت، گیمیفیکیشن راهحل مناسبی برای استخدام فراهم میکند.
گیمیفیکیشن و سبک یادگیری
قبلا مقاله ای با محتوای نقش گیمیفیکیشن در آموزش تهیه کردیم. بر دانشمندان علوم انسانی ثابت شده است که بازی ها سطح بالایی از درگیری ذهنی را ایجاد می کنند. این تکنیکها مستقیماً در سطح برنامه ریزی مغز تأثیر می گذارند. میزان ضریب یادگیری هر فرد به پیشبینی موفقیت یک سازمان کمک می کند.
ابزار مبتنی بر وب شرکت ManpowerGroup به افراد کمک میکند تا سبک یادگیری خود را به درستی شناسایی کنند. توصیه هایی به آن ها می کند که چگونه می توانند مهارت های خود را برای استخدام توسعه دهند.
انگیزه شغلی و گیمیفیکیشن
با عنایت به اهمیت موضوع انگیزه شغلی، کارفرمایان همیشه به دنبال نیروهایی هستند که بیشترین تطابق شغلی را داشته باشند. گیمیفیکیشن کمک خواهد کرد تا از طریق بازی متوجه شویم که چه فردی برای چه موقعیت شغلی بیشتر پیشنهاد شود.
به عنوان مثال شرکت SkillsInSight توانسته است با استفاده از هوش مصنوعی و گیمیفیکیشن قابلیت استخدام افراد را ممکن سازد. بازی به این صورت شروع می شود که درابتدای بازی سوالاتی داده می شود که درصورت پاسخ اشنباه بازی سخت تر و با پاسخ صحیح بازی آسان تر می شود. که این خود پیش بینی شغلی افراد در زمینه تطابق شغلی را فراهم می کند.
نتیجه گیری
با انجام هر بازی نسل بعدی بازیکن ها در حال توسعه مهارت هایی هستند که کارفرمایان به دنبال آن ها هستند. بصورت میانگین در کشور آمریکا تعداد 50درصد بازیکنان را زنان تشکیل می دهند. گیمیفیکیشن یا بازیسازی از مفاهیمی است که در کشور ما هنوز بطور گسترده به آن پرداخته نشده و تنها برندهای معدودی در حال استفاده از آن هستند.
پس اگر کسب و کاری دارید و میخواهید به سرعت پیشرفت کنید؛ از این فرصت طلایی استفاده کنید. در ابتدا با تحقیق بیشتر در موضوع بازیسازی و سپس ارتباط با متخصصان این حوزه خلاقیت خود را به مخاطبان نشان دهید و از رقبا پیشی بگیرید.
نویسنده: راحله قاضی نظامی
دیدگاهتان را بنویسید