گیمیفیکیشن چیست؟
قبل از اینکه به پاسخ سوال گیمیفیکیشن چیست بپردازیم؛ در ابتدا به تعریف بازی اشاره می کنیم.
بازی چیست؟
بازی ها پدیده ای فراگیر در جامعه و همچنین بخش رو به رشد صنعت سرگرمی هستند. مردم به بازی های دیجیتال روی تلفن همراه، تبلت، دستگاه های بازی دستی، رایانه و کنسول های خود دسترسی دارند. فنآوریهای موبایل و شبکه، ارتباطات بین بازیکنان را ایجاد میکنند. آنها فرصتی برای تجربههای اجتماعی و پویا فراهم میکنند. همچنین به بازیکنان اجازه میدهند مستقل از زمان و مکان به بازی دسترسی داشته باشند. اما بازیها فقط سرگرمی نیستند.
تعریف گیمیفیکیشن
“گیمیفیکیشن” به عنوان استفاده از عناصر طراحی بازی در زمینه های غیربازی تعریف می شود. ایده این است که از عناصر بازیها در زمینههای زندگی واقعی برای مقابله با مسائل واقعی استفاده کنیم. بازیها میتوانند رسانهای مؤثر برای تعامل و ایجاد انگیزه در کاربران به منظور ایجاد تغییرات رفتاری باشند. به عنوان مثال، با برنامه های Nike+ Fuelband و Runkeeper، کاربران دویدن را به گونه ای تجربه می کنند که گویی در حال انجام یک بازی هستند. مثال های بیشتری از گیمیفیکیشن را از اینجا ببینید.
زمینه های کاربرد گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن در زمینههای متنوعی برای ایجاد انگیزه در کاربران هدف برای تغییر رفتارهایشان بهویژه در زمینههای آموزشی، پزشکی و روانشناسی استفاده شده است. بازی موبایلی رو به رشد اخیر Pokémon Go نیز نمونه خوبی از گیمیفیکیشن است که از واقعیت افزوده استفاده می کند و نشان می دهد که چگونه گیمیفیکیشن می تواند به کاربران سالم انگیزه دهد تا به طور ناخواسته قدم بزنند و ورزش کنند.
عناصر گیمیفیکیشن برای ایجاد انگیزه در کاربران مفید است
گیمیفیکیشن از پاداش های درونی و بیرونی برای ایجاد انگیزه در کاربران برای تغییر رفتارشان استفاده می کند. در حین دستیابی به اهداف مختلف و دریافت جوایز مختلف مانند امتیاز و نشانها، کاربران ممکن است احساس موفقیت کنند و به انجام کاری ادامه دهند که معمولاً بدون فاکتور گیمیفیکیشن انجام نمیدهند. علاوه بر این، به کاربران حس کنترل می دهد و رابطه تنگاتنگ بین اقدامات آنها و نتایج بازی را برجسته تر می کند. این عناصر با ارائه پاداش های مشروط یا از دست دادن امتیازات یا آیتم های بازی، کاربران را به انجام کاری که عادت به انجام آن ندارند، برمی انگیزد. از دیدگاه اقتصاد رفتاری، افراد در مواجهه با موقعیت هایی که نیاز به تصمیم گیری دارند، غیرمنطقی رفتار می کنند.
گیمیفیکیشن باعث می شود افراد تصمیمات منطقی را انتخاب کنند. مردم معمولاً نمی خواهند آنچه را که قبلاً به دست آورده اند از دست بدهند، از این رو انگیزه دارند رفتار خود را تغییر دهند تا از چنین ضررهایی، از جمله ضرر در امتیازات، آیتم ها یا شهرت مختلفی که دارند، جلوگیری کنند.
نویسنده: حسین امامی
دیدگاهتان را بنویسید