مثال های عملی بازی پردازی در بازاریابی
برنامه های وفاداری نظیر فریکوئنت فلایر و نایک پلاس و فوراسکوئر معمولا به عنوان مثال هایی از محصولات بازار انبوه مبتنی بر بازی و موفق بیان می شوند(دیچوا و همکاران، 2015). اما دو مورد از این موارد را به شکل کوتاه توضیح می دهیم:
بازی های اجتماعی، بر اساس شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک که اکثرا برای آگاهی از برند،جلب مشتری بالقوه، و ساخت یک مقصد یا تصویر شرکت به کار می روند.مثال هایی در تایلند ،کیپ تاون، آفریقای جنوبی،ایرلند و ناینجیگ میتوان یافت. این بازی ها توسط سازمان های مدیریت مقصد ،برای اهداف بازاریابی مقصد توسعه یافته اند.خیلی از خطوط هوایی مثل کی ال ام،بریتیش ایرویز، و ویرجین آتلانتیک هم بازی هایی برای درگیر نمودن مشتری ها در فعالیت های برندینگ و بازاریابی ،ساخته اند.
بازی های موبایلی بر اساس موقعیت (بازی کردن وقتی که آنجا حضور دارید) اکثرا برای ایجاد درگیری بیشتر در مقصد مورد نظر و بهبود تجربه فرد از حضور در محل توریستی در جهت افزایش سرگرمی و اطلاعات است(والتز و بالاگاس،2007).به هر حال یک مقصد گردشگری منبعی غنی از اطلاعات است که در هر لحظه بازدیدکننده را با جریان پیوسته ای از عکسها، صداها، و احساسات همراه می نماید که با کامپیوتر قابل شبیه سازی کامل نیستند(لیانزا و همکاران،2014 ). اکثر بازی های مقصد گردشگری بر اساس اصول بازیسازی بازی های کلاسیک “جست و جوی گنج” هستند. مثلا هدف بازی آر ای اکسپلورر این است که گردشگران با کاوش در تاریخچه شهر میراث جهانی رگنزبورگ یونسکو در آلمان لذت ببرند. بازی شهر فوق العاده در تروندهایم نروژ عرضه شده تا تورست ها را تشویق کند که در یک تور رقابت اطلاعاتی و شناختی با حل وظایفی در موقعیت های مکانی مختلف،شرکت نمایند. واقعیت افزوده تکنیکیست محبوب، که در بازی های گردشگری مبتنی بر موقعیت مکانی استفاده می شود تا تجربه همه جانبه در محیط را از طریق درهم آمیختن فضای واقعی و مجازی، ارتقا دهد(یوچوا و همکاران،2014)
پلتفرم |
شرح |
عناصر بازی پردازی |
منحصربهفردی |
وبسایت |
FourSquare |
برنامهٔ مبتنی بر مکان |
نشان، سطح، امتیاز، پیشرفت، اجتماعی، تابلوی امتیازات. «اهمیت» مکان |
جوایز مجازی مثل «شهرداران» استارباکس یا نشانهای مخصوصی که میتوان آنها را به محصولات واقعی تبدیل کرد (قهوهٔ رایگان) |
https://foursquare.com/ |
Nike+ |
خدمات بازیمانند برای دویدن اجتماعی |
چالش، اهداف روزانه، حمایت از طرف دوستان، مقایسهٔ نتایج در طول زمان، پاداش، گرافها و نمودارهای پیشرفت بصری و پرمحتوا، فعال شدن جوایز، نشان افتخار و سورپرایز |
ابزار Nike+ همهٔ حرکتها را اندازهگیری میکند و آنها را به NikeFuel تبدیل میکند. |
http://nikeplus.nike.com/plus/ |
Stack Overflow |
سایت پرسش و پاسخ برای برنامهنویسها |
نشان (طلایی، نقرهای، و برنز) برای مشارکت، صفحهٔ پروفایل کاربر، سطح، امتیازات اعتبار، کمک به دیگران. زمانی که اعتبار بهدست میآورید امتیازات جدیدی فعال میشود، مثل امکان رأی دادن، نظر دادن دربارهٔ فرستههای افراد دیگر و ویرایش آنها. بالاترین سطوح به ابزارهای مدیریتی ویژهای دسترسی دارند. |
عدد اعتبار – زمانی که دیگران به پرسشها، پاسخها و اصلاحات شما رأی مثبت میدهند. |
http://stackoverflow.com/ |
Peekaboom |
بهبود براساس دادههای جمعشده در بازی ESP. تعیین جای عناصر در تصاویر. |
امتیاز، تابلوی امتیازات. میزان پاداش، مرحلهٔ پاداش عبارتست از محدودیت زمانی، سطح، زمان، نشانه، بازخورد جزئی (hot/cold)، پینگ بصری |
نمایش بالاترین امتیازات روزانه و همینطور بالاترین امتیازات در کل زمان. رتبهبندی بازیکنان براساس مجموع امتیازاتی که در طول زمان جمع کردهاند. بازی تکنفره/دونفره |
(www.peekaboom.org) |
The ESP |
محاسبات انسانی. برچسبگذاری تصویر |
امتیاز، سطح، بازخورد، محدودیت زمانی، نمودار پیشرفت |
کلمات ممنوع. بازی دونفره |
|
Floracaching |
بازی جستوجو و اکتشاف که از ایدهٔ نهانسازی جغرافیایی الهام گرفته شده است. |
امتیاز، سطح، نشان، پیشرفت |
خرج کردن امتیازات برای floracache |
http://www. |
Collabio |
بازی برچسبگذاری اجتماعی در یک شبکهٔ اجتماعی آنلاین |
امتیاز، تابلوی امتیاز، نشانه، صفحهٔ My Tags |
تابلوی امتیازات شخصی و تابلوی امتیازات عمومی |
|
Google |
ابزار نظارت بر انرژی |
بصریسازی کاربرد انرژی، بهاشتراکگذاری اطلاعات با دیگران، توصیههای شخصی، مقایسه در طول زمان |
|
http://www.google.com/powermeter/about/ |
FoldIT |
پیشبینی ساختار پروتئین |
دستهبندیها، امتیازات، تابلوی امتیازات، رقابت، اهداف |
بهتنهایی/بهصورت گروهی |
|
Khan |
آموزش رایگان در سطح دنیا |
بازخورد بصری- اطلاعات دربارهٔ همهچیز و اینکه آیا به اهدافتان رسیدهاید یا خیر. چالش، نشان و امتیاز. جوایز ویژه برای انجام چالشهای موضوعی، کلاسهای جهانی. |
نشانهای افسانهای ممکن است به سالها کار نیاز داشته باشند. |
http://www. |
CAPTCHA |
تصاویر رنگی با متن دارای اعوجاج در پایین فرمهای ثبتنام |
حدس زدن 3 تا از 7 تصویر اعوجاجیافته. حل مسئلهٔ شناخت الگوی بصری. بعد از مشاهده دو مجموعه بلوک، به کاربر یک بلوک نشان داده میشود و از او خواسته میشود که مشخص کند آن بلوک به کدام طرف تعلق دارد. انتخاب کلمهای که به تمام تصاویر مرتبط است. |
استفاده در مشهورترین وبسایتها برای جلوگیری از ثبتنامهای خودکار همانند تست تورینگ ــ تمایز انسان از کامپیوتر، با این تفاوت که قاضی در اینجا کامپیوتر است. |
|
Coursera |
یادگیری- دورههای درسی مهمترین دانشگاهها به صورت رایگان برای همه |
نشان، اجتماع، رأی دادن (امتیاز، اتاق گفتوگو)، بهاشتراکگذاری، رتبهبندی (امتیاز رنگی)، وضعیت (TA)، فروشگاه Coursera (برنامه Coursera Aid برای Signature Track)، نشان قدردانی، استیکر مخصوص E4E، ملاقات |
|
http://blog. |
Duolingo |
یادگیری زبان |
سطح، رأی، زمان، پیشرفت هفتگی، نمودار پیشرفت، درخت مهارت، امتیاز مهارت، رتبه، شمارش، پیشرفت روزانه، نشان، یادآورها/محرکها، نکات، بهاشتراکگذاری، تابلوی امتیازات |
ترجمهٔ وبسایت |
http://www. |
دیدگاهتان را بنویسید