عناصر طراحی بازی پردازی
عناصر اساسی اکثر بازی ها شامل مکانیزمهایی مثل نشانها، سطوح و رتبه بندی که تنها در ساختار اجتماعی بازی هایی که در آن حضور دارند معنی می یابند، می باشد(کورور[1]،2012). به طور کلی، عناصر طراحی بازی ها به دو دسته ی مکانیک بازی[2] و داینامیک بازی[3] تقسیم بندی می شوند. اما ساز وکار های مکانیک بازی که همان قوانین حاکم بر بازی هستند، ساز و کار هایی هستند که یک فعالیت را به شکل یک بازی در می آورند(سیموئز و همکاران[4]،2013) و ساز وکار های داینامیک، پیامد های حاصل از پیاده سازی ساز وکار های ثابت بازی یا انگیزه حاصل از انجام یک بازی هستند(دیلون[5]،2010). برای یک طراحی بازی پردازی موفق نیاز است از هر دو ساز و کار در بازی استفاده شود. در جداول زیر سعی شده تا این عناصر به تفکیک به حضورتان ارایه شود:
عناصر اصلی طراحی بازی رویکرد مکانیک- منبع( تیبز و همکاران[6]، 2014) |
|
ماهیت وجودی هر بازی به کاربران برای انجام و اتمام کارها، پاداش میدهد. | امتیازات[7] |
سطوح مختلف ، مهارت بازیکن را در تمام طول زمان تجربه بازی نشان می دهد. | سطوح |
جوایز برای انجام یک سری از چالش ها یا فعالیت های اصلی، داده می شوند. | جایزه |
نشان ها شامل پاداش های جانبی و اهدافی است که به اتمام رساندن آن ها ،اضافه بر فعالیت های اصلی است. | نشان و علامت[8] |
جدول رده بندی برای دنبال کردن و نمایش اقدامات مورد نظر بازیکن با استفاده از رقابت است. هدف این جدول تشویق فرد برای انجام رفتار ارزشمند است. | جدول رده بندی
|
کالاهای مجازی ، اشیای غیرفیزیکی و ناملموسی هستند که قابل معامله اند.
|
کالاهای مجازی |
عناصر اصلی طراحی بازی رویکرد داینامیک- منبع( تیبز و همکاران[1]، 2014) |
|
اکثر انسان ها نیاز به شهرت،شناخته شدن، اعتبار،حیثیت،توجه و خصوصا جذب عزت و احترام از جانب دیگران دارند، که با انجام اعمال و کارهایی خاص حاصل می گردد. | مقام
|
سیستم همکاری جمعی در بازی ها، اعضای یک جامعه را گرد هم می آورد تا با هم معمایی را حل کنند،مشکلی را برطرف نمایند یا بر چالشی فائق آیند.
|
همکاری[2] |
یک پاداش مشخص برای دستیابی به یک هدف مشخص
|
دستاورد[3] |
رقابت این امکان را به کاربران می دهد تا یکدیگر به چالش بکشند.
|
رقابت |
نوع دوستی اشاره به هدیه دادن مجازی با هدف تقویت رابطه بین کاربران دارد.
|
نوع دوستی[4] |
ابراز خود،ناشی از علاقه به بیان خودمختاری، هویت یا اصل و نسب است، یا نشان دادن یک ویژگی شخصیتی خاص.
|
ابراز خود[5] |
[1] Thiebes et al.
[2] Collaboration
[3] Achievement
[4] Altruism
[5] Self-expression
سطوح مختلف طراحی عناصر بازی | |||
مثال | شرح | مراحل | |
نشان ها
جدول برترین ها سطوح |
تعامل مشترک و موفق
طراحی اجزاء و طراحی راه حل ها برای یک مشکل شناسایی شده در محتوا مانند نمونه های اولیه بارگذاری شده |
طراحی رابط کاربری بازی
الگوها |
1 |
محدودیت های زمانی
محدودیت منابع حرکات و چرخش ها |
معمولا قسمتهایی از طراحی که باعث رشد وشهرت مربوط به گیم پلی میباشد را دوباره طراحی کنیم | الگوهای طراحی بازی و اصول و قواعد | 2 |
بازی پایدار
اهداف مشخص انواع سبک بازی |
ارزیابی گیم پلی برای نزدیک شدن طراحی معما یا تجزیه و تحلیل طراحی راه حل داده شده.
|
اصول طراحی بازی و اکتشافات | 3 |
چالشی
خیالی کنجکاوی طراحی ذره های بازی |
مدل های مفهومی از اجزای بازی و یا تجربه های بازی | مدل های بازی | 4 |
بازی آزمایشی بازی طراحی محور طراحی بازی بر اساس ارزش هوشیاری |
شیوه ها و فرآیندهای خاص طراحی بازی | روش های طراحی بازی | 5 |
ارکان بازی پردازی:
طراحی بازی پردازی بدون توجه به اصول کلیدی موفقیت آمیز نخواهد بود. بدون شک طراحی موفق بازی، ارکان بازی پردازی را به درستی در طرح تعریف می کند و ارتباط آنها را با یکدیگر مشخص می کند. در زیر سعی شده تا ارکان اصلی بازی پردازی تعریف شوند:
بازیکنان[14]: اجزای حیاتی متقابل با سیتم بازی هستند برای خلق تجربه های مصنوعی که در هر روز از زندگی با هم تفاوت دارند.
تقابل[15](تضاد): نبردی همراه با رقابت و همکاری بین بازیکنان و همچنین مبارزه بر علیه سیستم بازی.
قوانین[16]: قوانینی که محدودیت ها و آزادی عمل نحوه بازی را ایجاد میکنند در داخل سیستم هستند.
خروجی های قابل اندازه گیری[17]: نتیجه هایی هستند که در پایان بازی برای برد،باخت ویا امتیاز می باشند.
سیستم های بازخورد[18]: اطلاعات بازیکنان را در مورد موفقیت های به دست آمده در قالب نکته ها، مراحل و امتیازات ارایه می دهند و با نمایش پیش درآمدی از هدف بعدی انگیزه بازیکن را بطور مداوم خلق می کند.
مشارکت داوطلبانه[19] : مستلزم این است که بازیکنان مایل به پذیرش صفات قبلی برای قواعد بازی باشند .بازی داوطلبانه زمینه را برای ورود بازیکنان متعدد باز میکند و تضمین میکند که قواعد و قوانین رقابتی و استرسی در یک محیط ایمن و خوشایند تجربه خواهند شد.
[1] Koorevaar
[2] game mechanics
[3] game dynamics
[4] Simões et al.
[5] Dillon
[6] Thiebes et al.
[7] Points
[8] Badges
[9] Thiebes et al.
[10] Collaboration
[11] Achievement
[12] Altruism
[13] Self-expression
[14]Players
[15] Conflict
[16] Rules
[17] quantifiable outcome
[18] Feedback systems
[19] Voluntary participation
دیدگاهتان را بنویسید