بازی پردازی در آموزش
اولین کاربرد های اصول بازی پردازی پیش از بازاریابی و فروش در بحث آموزش و یادگیری مطرح شد. شایسته است تا با برخی از اصول بازی پردازی بهتر اشنا شویم و نحوه کارکرد آن را در یادگیری توضیح دهیم. امروزه استفاده از روش های بازی در جذب و استخدام و آموزش در کسب و کارها هر روز رو به گسترش است و روش های سنتی را ناچار به تغییر می کند. بیشتر افراد به یاد دارند که زمان مدرسه به خاطر شرکت در یک بازی به همراه دوستان سر کلاس نرفته اند. برخی دیگر که خوش شانس تر بوده اند خاطراتی در زمینه بازی هایی دارند که برای حل مسائل ریاضی سر کلاس انجام می شد. بدون شک این افراد همیشه آرزو داشتند که این کارها بیشتر اتفاق بیفتند و نه اینکه به نوعی استثنا باشند. به نظر منطقی است که اینگونه تصور کنیم که بیشتر ما دوست داریم از بازی برای یادگیری استفاده شود تا اینکه به هر روش دیگری با داده ها و اطلاعات بمباران شویم. بر این اساس بازی پردازی را می توان استفاده از عنصر های بازی در محیط غیر بازی بیان کرد مثل محیط آموزشی، با هدف بهبود مشارکت یادگیرندگان(عظمی و همکاران 2015). اصل اساسی بازی پردازی در حوزه آموزش اصل مشارکت می باشد. تکنیک های بازی پردازی در آموزش با استفاده از مشارکت اعضا به اثر بخشی و اهداف نهایی دست می یابند. این موضوع به خوبی در شکل زیر ارائه شده است. بوجود آوردن مشارکت در آموزش باید با در نظر گرفتن سه مولفه اصلی باشد که شامل موارد زیر می باشد:
۱-کار تیمی برای آموزش 2- تشویق شخصی افراد در حین یادگیری 3- پشتیبانی مربی آموزش در تمامی مراحل یادگیری
شکل فرآیند یادگیری و آموزش و بازی پردازی-(عظمی و همکاران، 2015).
فرآیند آموزش و جایگاه مشارکت-(عظمی و همکاران، 2015).
اصول طراحی گیمیفیکیشن آموزشی:
در جدول زیر به شکل خلاصه تلاش شده تا برخی از اصول مهم بازی پردازی در زمینه آموزش و یادگیری ارایه شود. استراتژیست های بازی پردازی باید به نکات زیر در طراحی زمینه آموزشی دقت کنند.
اصول طراحی گیمیفیکیشن آموزشی |
اصول طراحی |
اهداف: مشخص،واضح،نسبتا سخت،اهداف فوری |
چالش ها و ماموریتها: واضح، مشخص،وظایفی که لازمه اش انجام کاری است و پیچیدگی اش افزایش می یابد. |
سفارشی سازی: تجارب شخصی سازی شده،سختی تطبیقی،چالشهای دقیقا متناسب با سطح توانایی های بازیکن،افزایش سختی متناسب با افزایش توانایی های بازیکن |
پیشرفت: پیشرفت آشکار به سوی حرفه ای شدن:امتیازات، میله های نشانگر پیشرفت،سطوح،کالاها و ارزهای مجازی |
بازخورد: چرخه های بازخورد آنی یا کوتاه شده.پاداشهای سریع به جای مزایای بلند مدت مبهم. |
رقابت و همکاری/چرخه های درگیری اجتماعی (مثل نشان ها، رده بندی ها سطوح و شکلک ها) |
وضعیت های آشکار: شهرت، اعتبار و میزان شناخته شدن در اجتماع |
آزادی انتخاب : چه نوع چالشی را انجام دهند،مثلا نوشتن انشا، انجام،انجام پروژه های گروهی،انجام پروژه های فردی،یا همراهی در بلاگ کلاس. · آزادی انتخاب در پیروزی: راههای مختلف پیروز شدن و اجازه دادن به دانش آموز برای داشتن اهداف جانبی در راستای هدف · آزادی در شکست:تلاشهای متعدد اصل “آزادی در شکست” ،مجازاتی را برای انجام ضعیف تمارین در نظر نیمگیرد و معمولا شامل این می شود که تکالیف را مجددا مرور و بررسی کنند یا کوییزهای دشوار را دوباره انجام دهند. |
داستان سرایی |
شخصیت ها و نقش های جدید |
امکان انجام شبانه روزی |
محدودیت زمانی |
توضیح برخی اصول بازی پردازی در آموزش:
اصل آزادی انتخاب
اصل آزادی انتخاب به دانش آموزان اجازه میدهد که چه نوع چالشی را به اتمام برسانند مثل نوشتن انشاهای سنتی، انجام پروژه های گروهی یا فردی بی انتها، یا شرکت در کارهای مربوط به وبلاگ کلاس(هولمان و همکاران،2013).
درگیری اجتماعی:
درگیری اجتماعی شامل رقابت های فردی و گروهی، شرکت در انجمن های یادگیری، کار بر روی پروژه های تیمی، همکاری و تعامل با دیگر دانش آموزان می باشد( دوناوان و دیگران 2013، لی و همکاران ، میشل و همکاران 2014)
سطوح آموزش در بازی پردازی چگونه باید طراحی شوند؟
کاپ(2012) برای مثال سه سطح طراحی بازی را برای طراحی آموزشی بازی پردازی پیشنهاد کرده است:
- سطوح طراحی مفهومی بازی
- سطوح انجام بازی
- سطوح بازیکن و نقش هایی که در بازی آموزشی به عهده می گیرد
گوهل(2013) در نحوه طراحی سطوح توصیه به آسان بودن مراحل اولیه دارد که با پیشرفت بازیکن در بازی به مرور سخت تر بشوند و در هر مرحله بر اساس عملکرد به بازیکن پاداش هایی داده شود. مثال هایی از کاربرد پول مجازی در بازی ها ، خرج کردن آن ها در راهنماهای پازلها، ماموریت های جدید در بازی به بازیکن، حل کوییزها و آزمونک ها، دریافت کمک در حل برخی از تکالیف، افزایش دادن زمان تحویل تکلیف ها بدون جریمه برای بازیکن و استفاده از کارت های امتیازی شاخص برای نوشتن بیشتر بازیکن در آزمون ها از جمله این موارد است.
دیدگاهتان را بنویسید